Projekt z zkresu edukacji ekologicznej realizowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
SZKOŁA PODSTAWOWA W LNIŚNIE OTRZYMAŁA, ZE ŚRODKÓW WOJEWÓDZKIEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W ŁODZI DOTACJĘ NA UTWORZENIE PRACOWNI W RAMACH KONKURSU
„MOJA WYMARZONA EKOPRACOWNIA”
Nazwa zadania: EKO-ŚWIAT – moja wymarzona ekopracownia w Szkole Podstawowej w Lniśnie
Wartość ogólna zadania: – 21 550,00
dotacja WFOŚiGW w Łodzi w kwocie – 19 900,00 zł
ZAKRES PROJEKTU
Projekt „EKO-ŚWIAT- moja wymarzona ekopracownia w Szkole Podstawowej w Lniśnie” obejmuje w swej treści zaplanowanie i utworzenie szkolnej pracowni ekologicznej przez wyposażenie jej w nowoczesne zaplecze techniczne i różnorodne środki dydaktyczne oraz stworzenie i wdrożenie w określonym czasie programu edukacyjnego opartego na wykorzystaniu zasobów pracowni.
1. Wyposażenie ekopracowni dofinansowanej w ramach zadania:
a) pomoce dydaktyczne związane bezpośrednio z edukacją ekologiczną:
- Model energia odnawialna – wody-wiatru-słońca
- Model do rysowania mapy poziomicowej
- Termometr demonstracyjny
- Paski wskaźnikowe ph (0-14)
- Lupy plastikowa z 3-krotnym powiększeniem
- Zestaw pojemników do próbek z nosidłem
- Palnik alkoholowy (150ml) z knotem i stojakiem z siatką
- Filmy przyrodnicze
- Płyty CD z głosami ptaków
- Model tułowia ludzkiego z głową, 11-cz.,1/2 wielkości naturalnej
- Pudełka z opiłkami + magnesy (zestaw klasowy)
- Przyrząd do demonstracji przewodności cieplnej różnych metali
- Walizka Ekobadacza
b) wyposażenie pracowni:
- Biurko nauczyciela dwuszafkowe z szufladami i zamkiem centralnym.
- Krzesło nauczycielskie
- Stół uczniowski 3-osobowy na stelażu zielonym
- Krzesło szkolne „Bolek” zielone
- Szafy wnękowe
- Szafa na pomoce dydaktyczne
- Stojak do przechowywania plansz i map
- Tablica wystawiennicza
- Zakup i montaż rolet okiennych w oknach
- Tablica szkolna biała sucho-ścieralna
- Szafka
- Fototapeta
c) sprzęt audio video, komputerowy, fotograficzny, urządzenia wielofunkcyjne:
- Tablica interaktywna
- Laptop z systemem
- Projektor
- Urządzenie wielofunkcyjne laserowe, kolorowe
- MOBILNY SYSTEM NAGŁOŚNIENIA Z AKUMULATOREM
2. Cele programu edukacyjnego opartego na wykorzystaniu pracowni ekologicznej dofinansowanej w ramach zadania „EKO-ŚWIAT- moja wymarzona ekopracownia w Szkole Podstawowej w Lniśnie”
- Kształtowanie wrażliwości na problemy środowiska i poczucia odpowiedzialności za otaczające nas środowisko;
- Dostrzeganie zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie;
- Kształtowanie umiejętności kluczowych dotyczących rozumowania, wykorzystywania wiedzy w praktyce oraz korzystania z informacji.
Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco oraz po zakończeniu jego realizacji. Wiadomości i umiejętności uczniów będą oceniane przez nauczycieli prowadzących zajęcia zgodnie z kryteriami zawartymi w Przedmiotowych Systemach Oceniania i Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
Propozycje kontroli i oceny uczniów:
• Obserwacja pracy uczniów na zajęciach;
• Udział i zaangażowanie uczniów w akcje ekologiczne;
• Wyniki zbiórki surowców wtórnych;
• Testy sprawdzające poziom opanowania wiadomości i umiejętności;
• Aktywny udział w konkursach i ich wyniki.
Więcej informacji na temat projektu „Moja wymarzona ekopracownia” oraz działalności Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w Łodzi na stronie:
www.wfosigw.lodz.pl
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
„Drzewa i Lasy – Świadkowie Historii”
Projekt ekologiczny pod hasłem „Drzewa i Lasy – Świadkowie Historii” – program edukacji ekologicznej w Szkole Podstawowej w Lniśnie realizowany jest przez naszą szkołę finansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi.
Czas realizacji programu:
październik 2014 − czerwiec 2015
Adresaci programu:
Program ekologiczny „Drzewa i Lasy – Świadkowie Historii” – program edukacji ekologicznej w Szkole Podstawowej w Lniśnie skierowany jest do:
• uczniów naszej szkoły,
• nauczycieli,
• rodziców.
Wysokość dofinansowania ze środków WFOŚiGW w Łodzi − 8.229,00 zł
Główne założenia programowe:
Edukacja młodzieży w dziedzinie ochrony przyrody i kształtowania środowiska przyrodniczego.
Cele ogólne:
• uświadomienie pozycji człowieka w przyrodzie, jego wpływu na środowisko i zależności człowieka od środowiska,
• ocenianie rangi wpływu działalności człowieka na los Ziemi,
• zrozumienie, że zapewnienie dobrej jakości życia w domu , na terenie gminy, w regionie i w skali globalnej z zachowaniem ładu ekologicznego jest korzystne nie tylko dla nas ale i dla przyszłych pokoleń,
• rozwijanie świadomości ekologicznej- wiedzy, poglądów, wyobrażeń o środowisku i jego zagrożeniach,
• zaznajomienie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska i rozumienie konieczności ich przestrzegania,
• szerzenie wśród uczniów wiedzy o przyrodzie oraz uświadomienie znaczenia i piękna przyrody Polski,
• rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska,
• kształcenie aktywnej postawy w działaniu na rzecz ochrony środowiska.
Zakres projektu:
– Wycieczka do Ogrodu Botanicznego i Palmiarni w Łodzi
– Wycieczki do Muzeum Przyrodnicze Katedry Zoologii Doświadczalnej i Biologii Ewolucyjnej Uniwersytetu Łódzkiego i Experymentarium w Łodzi
– Wycieczki do Centrum Edukacji Przyrodniczo – Leśnej w Rogowie (2 wyjazdy)
– Wycieczka do Świętokrzyskiego Parku Narodowego
– konkurs plastyczny „Drzewko szczęścia” – konkurs w II kategoriach wiekowych Kl. I-III i klasy IV-V
– Konkurs wiedzowy „Drzewa i krzewy wokół nas”
– Konkurs fotograficzny dla uczniów kl. IV-VI „Piękno drzew”
– „Barwy Lasu” – konkurs plastyczny. Prace oceniane w II kategoriach wiekowych,
Zajęcia terenowe – zajęcia w Nadleśnictwie w Skierniewicach
Zbiórka kasztanów i żołędzi i oddanie ich do Nadleśnictwa jako karma dla zwierząt na zimę,
Happening uliczny z okazji Dnia Ziemi – zwrócenie uwagi mieszkańcom na problem wycinania starych drzew w okolicy.
Wystawy prac uczniów ,laureatów konkursów – konkursu plastycznego, modelarskiego i fotograficznego,
Akcja informacyjna na temat zagadnień związanych z realizacją projektu i postępowań proekologicznych na tablicy ściennej na korytarzu – gazetka redagowana przez Szkolne Koło LOP
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
„Zobaczyć-Zrozumieć-Pokochać”
Program „Zobaczyć-Zrozumieć-Pokochać” ma na celu ukształtowanie własciwych postaw uczniów i dorosłych wobec przyrody, do zrozumienia roli i miejsca człowieka w przyrodzie. Przyzwyczajanie i właczanie do aktywnego i konkretnego działania na rzecz ochony środowiska. W ramach projektu zorganizowane będą: Wycieczki, konkursy i inne dzałania o charakterze proekologicznym.
Projekt jest realizowany w naszej szkole od czerwca 2012 roku.
Jedno z pierwszych zrealizowanych działań to wyjazd 45 uczniów naszej szkoły w Tatry. Uczestnicy poznawali unikalną przyrodę tarzańską wedrując ścieżkami Tatrzańskiego Parku Narodowego oraz zwiedzając Muzeum Tatrzańskie. Więcej zdjęć w GALERII
W nowym roky szkolnym 2012/2013 realizację zadań projektu rozpoczęliśmy w dniu 14 września uczestnicząc w akcji Srzątanie Świata.
Uczniowie starszych klas na zajęciach przyrodniczych zadbali o zieleń wokół szkoły. Ze srodków uzyskanych w ramach projektu zakupiliśmy rośliny ozdobne i posadziliśmy je na terenie szkoły. Z krzewów iglastych i liściastych powstał efektowny ogródek.
W dniu 2 października 2012 r. 32 uczniów klas IV-VI uczestniczyło w niezwykle interesującej wycieczce do kopalni wegla brunatnego w Bełchatowie.
Kolejnym działaniem w ramach projektu był wyjazd ucznów do Leśnego akładu Doświadczalnego w Rogowie i uczestnictwo w zajeciach edukacyjnych organizowanych przez Centrum Edukacji Leśnej. Wyjazd odbył się w dniu 11 października 2012 r.
Kolejnym etapem realizacji projektu finansowanego ze srodków WFOŚiGW w dniu 16 października 2012 roku uczniowie młodszych klas wyjechali na wycieczkę do Łodzi. W programie wycieczki znalazło się obejrzenie filmu przyrodniczego w Cinema City, spacer po ZOO i zwiedzanie Palmiarni Łódzkiego Ogrodu Botanicznego. Szczegóły w SPRAWOZDANIU.