Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
w Szkole Podstawowej w Lniśnie
Wstęp
Dobro i bezpieczeństwo małoletnich w Szkole Podstawowej w Lniśnie są priorytetem wszelkich
działań podejmowanych przez pracowników na rzecz małoletnich. Pracownik Szkoły traktuje każdego
ucznia z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Realizując zadania Szkoły, działa w ramach
obowiązującego prawa, obowiązujących w niej przepisów wewnętrznych oraz w ramach posiadanych
kompetencji. Niedopuszczalne jest, by pracownik Szkoły stosował wobec małoletniego jakiekolwiek
formy przemocy.
Niniejszy system ochrony małoletnich przed krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania
profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu uczniów, a w sytuacji gdy do
krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i
efektywną pomoc uczniowi oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w Szkole za
bezpieczeństwo małoletnich do niej uczęszczających.
Niniejsze Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na stronie
internetowej Szkoły (www.splnisno.edu.pl). Są szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców
i małoletnich uczęszczających do Szkoły. Poszczególne grupy małoletnich są aktywnie zapoznawane z
poniższymi Standardami poprzez prowadzone działania edukacyjne i informacyjne.

Rozdział I
Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
§ 1.
Standardy Ochrony Małoletnich tworzą bezpieczne i przyjazne środowisko Szkoły. Obejmują cztery
obszary:
1) Politykę Ochrony Małoletnich, która określa:
a) zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w Szkole,
b) zasady bezpiecznych relacji personel – nieletni,
c) zasady reagowania w Szkole na przypadki podejrzenia, że nieletni doświadcza krzywdzenia,
d) zasady ochrony wizerunku uczniów i ich danych osobowych,
e) zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych,
2) personel – obszar, który określa:
a) zasady rekrutacji personelu pracującego z dziećmi i młodzieżą w Szkole, w tym obowiązek
uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku
personelu oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacji z
Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania oświadczenia
personelu dotyczącego niekaralności lub braku toczących się postępowań karnych lub
dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz
przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego,
b) zasady bezpiecznych relacji personelu Szkoły z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania na
terenie Szkoły są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z uczniem,
c) zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed
krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom i młodzieży w sytuacjach zagrożenia, w
zakresie:
 rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci i młodzieży,
 procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
 odpowiedzialności prawnej pracowników Szkoły, zobowiązanych do podejmowania
interwencji,
d) zasady przygotowania personelu Szkoły (pracującego z uczniami i ich rodzicami/opiekunami)
do edukowania:
 dzieci i młodzieży na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
 rodziców/opiekunów uczniów na temat wychowania dzieci i młodzieży bez przemocy
oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem,
e) zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci i młodzieży, dla rodziców oraz
aktywnego ich wykorzystania,
3) procedury – określają działania, jakie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia małoletniego lub
zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu Szkoły, członków rodziny, rówieśników i
osób obcych:
a) zasady dysponowania przez Szkołę danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji,
które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci i młodzieży (policja,
sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony
zdrowia), oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim pracownikom,
b) zasady eksponowania informacji dla dzieci i młodzieży na temat możliwości uzyskania
pomocy w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i
młodzieży,
4) monitoring – obszar, który określa:
a) zasady weryfikacji przyjętej polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem –
przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z
wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży,
b) zasady organizowania przez Szkołę konsultacji z uczniami i ich rodzicami/opiekunami.

Rozdział II
Słowniczek terminów
§ 2.
1. Uczeń/małoletni – to każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
2. Krzywdzenie małoletniego – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę
ucznia, lub zagrożenie dobra ucznia, w tym jego zaniedbanie.
3. Personel – każdy pracownik Szkoły bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik,
stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma (nawet
potencjalny) kontakt z dziećmi i młodzieżą.
4. Opiekun ucznia – osoba uprawniona do reprezentowania ucznia, w szczególności jego rodzic lub
opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
5. Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom i młodzieży lub działająca na rzecz
dzieci lub uczniów.
6. Dyrekcja – osoba, organ lub podmiot, który w strukturze danej szkoły jest uprawniony do
podejmowania decyzji.
7. Zgoda rodzica ucznia oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców ucznia. Jednak w przypadku
braku porozumienia między rodzicami ucznia konieczne jest poinformowanie rodziców o
konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
8. Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony przez dyrektora Szkoły pracownik, sprawujący
nadzór nad korzystaniem z internetu przez uczniów na terenie Szkoły oraz nad bezpieczeństwem
uczniów w internecie.
9. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony
przez dyrektora Szkoły pracownik sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów
Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
10. Dane osobowe ucznia to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego.

Rozdział III
Czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia uczniów – zasady rozpoznawania i reagowania
§ 3.
1. Rekrutacja pracowników Szkoły odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.
Zasady Rekrutacji stanowią Załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.
2. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni i małoletni –
małoletni ustalone w Szkole. Zasady stanowią Załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.
3. Pracownicy Szkoły posiadają wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia
małoletnich i zwracają na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków.
4. Pracownicy Szkoły monitorują sytuację i dobrostan małoletniego uczęszczającego do Szkoły.
5. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Szkoły podejmują rozmowę z
rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do
szukania dla siebie pomocy.

Rozdział IV
Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia
§ 4.
W przypadku podjęcia przez pracownika Szkoły podejrzenia, że uczeń jest krzywdzony, pracownik
ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi Szkoły
lub pedagogowi specjalnemu.
§ 5.
1. Po uzyskaniu informacji, dyrektor Szkoły lub pedagog specjalnego wzywa opiekunów ucznia,
którego krzywdzenie podejrzewa, i informuje ich o podejrzeniu.
2. Wyznaczona przez dyrektora Szkoły osoba (pedagog) sporządza opis sytuacji szkolnej i rodzinnej
ucznia na podstawie rozmów z małoletnim, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz
opracowuje plan pomocy małoletniemu.
3. Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące:
a) podjęcia przez Szkołę działań w celu zapewnienia uczniowi bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie
podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
b) wsparcia, jakie zaoferuje uczniowi Szkoła,
c) skierowania ucznia do specjalistycznej placówki pomocy, jeżeli istnieje taka potrzeba.

§ 6.
1. W bardziej skomplikowanych przypadkach (dotyczących np. wykorzystywania seksualnego lub
znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor Szkoły powołuje zespół
interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog, wychowawca, dyrektor Szkoły,
inni pracownicy mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia ucznia lub o krzywdzonym
uczniu.
2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu, spełniający wymogi określone w § 5
pkt 3 niniejszych Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga/psychologa
szkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłoszą rodzice/opiekunowie ucznia, dyrektor Szkoły
jest zobowiązany powołać zespół interwencyjny.
4. Zespół, o którym mowa w punkcie 3, wzywa rodziców/opiekunów ucznia na spotkanie
wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w
zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
§ 7.
1. Sporządzony przez zespół interwencyjny plan pomocy małoletniemu wraz z zaleceniem
współpracy przy jego realizacji przedstawiany jest rodzicom/opiekunom przez
pedagoga/psychologa.
2. Pedagog/psycholog informuje rodziców/opiekunów o obowiązku Szkoły – jako instytucji –
zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja
lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego
– procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i
skorelowanej z nim interwencji). Uwaga! Pracownicy Szkoły uczestniczą w realizacji
procedury „Niebieskiej Karty”, w tym uprawnieni są do samodzielnego jej wszczynania.
3. Po poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego przez pedagoga/psychologa – zgodnie z
punktem poprzedzającym – dyrektor Szkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do
prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału
rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A”
do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie 3.
5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a
podejrzenie to nie zostało potwierdzone – Szkoła informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów
ucznia na piśmie.
§ 8.
1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do
niniejszych Standardów. Kartę tę załącza się do dokumentacji ucznia w Szkole.
2. Wszyscy pracownicy Szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków
służbowych podjęły informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są
zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane
uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
5

Rozdział V
Zasady ochrony wizerunku ucznia i danych osobowych małoletnich
§ 9.
1. Szkoła, uznając prawo nieletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę
wizerunku małoletniego, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku ucznia i danych osobowych stanowią Załącznik nr
4 do niniejszych Standardów.
§ 10.
1. Pracownikowi Szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku
ucznia (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu ucznia) na jej terenie bez pisemnej zgody
rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.
2. W celu uzyskania zgody, o której mowa w punkcie 1, pracownik Szkoły może skontaktować się z
opiekunem ucznia, by uzyskać zgodę na nieodpłatne wykorzystanie zarejestrowanego wizerunku
ucznia i określić, w jakim kontekście będzie wykorzystywany, np. że umieszczony zostanie na
platformie YouTube w celach promocyjnych lub na stronie internetowej Szkoły (niniejsza zgoda
obejmuje wszelkie formy publikacji, w szczególności plakaty reklamowe, ulotki, drukowane
materiały promocyjne, reklamę w gazetach i czasopismach oraz w internecie itp.), lub ustalić
procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych
kontaktowych do rodzica/opiekuna ucznia – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
§ 11.
1. Upublicznienie przez pracownika Szkoły wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek formie
(fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego
małoletniego.
2. Dobrą praktyką w Szkole jest również pozyskiwanie zgód samych uczniów. Uwaga! Jeżeli
wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie,
krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie
wizerunku ucznia nie jest wymagana.
Rozdział VI
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych w Szkole
§ 12.
1. Szkoła, zapewniając małoletnim dostęp do internetu, podejmuje działania zabezpieczające
małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego
rozwoju, w szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające. Zasady
bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych stanowią Załącznik nr 5 do
niniejszych Standardów.
2. Na terenie Szkoły dostęp ucznia do internetu możliwy jest:
a) pod nadzorem pracownika Szkoły na zajęciach komputerowych,
b) bez nadzoru nauczyciela – na przeznaczonych do tego komputerach, znajdujących się na
terenie Szkoły (dostęp swobodny),
c) za pomocą sieci Wi-Fi Szkoły, po podaniu hasła.
3. W przypadku gdy dostęp do internetu w Szkole realizowany jest pod nadzorem pracownika
Szkoły, pracownik zobowiązany jest informować nieletnich o zasadach bezpiecznego korzystania
z internetu oraz czuwać nad ich bezpieczeństwem podczas korzystania z internetu w czasie zajęć.
4. Osoba odpowiedzialna za dostęp do internetu w Szkole przeprowadza z uczniami cykliczne
szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.
5. Szkoła zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania
z internetu, przy komputerach, z których możliwy jest dostęp swobodny.
§ 13.
1. Osoba odpowiedzialna za dostęp do internetu w Szkole w porozumieniu z dyrektorem Szkoły
zabezpiecza sieć przed niebezpiecznymi treściami, poprzez instalację i aktualizację
odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.
2. Wymienione w punkcie 1 oprogramowanie jest aktualizowane w miarę potrzeb.

Rozdział VII
Monitoring stosowania Standarów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w Szkole
§ 14.
1. Dyrektor Szkoły wyznacza Aleksandrę Mazurowicz na osobę odpowiedzialną za realizację i
propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich w jednostce.
2. Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów,
za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za
proponowanie zmian w Standardach.
3. Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich
przeprowadza wśród pracowników Szkoły, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom
realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 6 do niniejszych Standardów. W
ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów.
4. Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie
Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje
dyrektorowi Szkoły.
5. Dyrektor Szkoły na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów niezbędne zmiany
i ogłasza je pracownikom, uczniom i ich rodzicom/opiekunom.

Rozdział VII
Przepisy końcowe
§ 15.
1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem
ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Szkoły, uczniów i ich
rodziców/opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub w innym
widocznym miejscu w siedzibie Szkoły lub poprzez przesłanie tekstu Standardów pracownikom i
rodzicom uczniów drogą elektroniczną, lub poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Szkoły
oraz wywieszenie w wersji skróconej – przeznaczonej dla małoletnich.

Załącznik nr 1
Zasady bezpiecznej rekrutacji w Szkole Podstawowej w Lniśnie
1. Dyrektor, przed zatrudnieniem pracownika w Szkole, poznaje jego dane osobowe, kwalifikacje
kandydata/kandydatki, w tym stosunek do wartości podzielanych przez Szkołę, takich jak ochrona
praw dzieci i młodzieży i szacunek do ich godności.
2. Dyrektor Szkoły dba o to, by osoby przez niego zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie
umowy zlecenie oraz wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z
uczniami w Szkole oraz były dla nich bezpieczne.
3. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i młodzieży i podzielania
wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, dyrektor Szkoły
może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
a) wykształcenia,
b) kwalifikacji zawodowych,
c) przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
4. W każdym przypadku dyrektor Szkoły musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę
przez niego zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Powinien znać:
a) imię (imiona) i nazwisko,
b) datę urodzenia,
c) dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
5. Dyrektor Szkoły może poprosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji z poprzednich
miejsc zatrudnienia lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić.
Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda
kandydata/kandydatki. Niepodanie tych danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno
rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w
oparciu o tę podstawę. Szkoła nie może bowiem samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób
ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o
ochronie danych osobowych (RODO) oraz Kodeksu pracy.
6. Dyrektor Szkoły przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki uzyskuje jego/jej dane osobowe, w
tym dane potrzebne do sprawdzenia danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle
Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym. Uwaga! Przed dopuszczeniem osoby
zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją,
wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub opieką nad nimi Szkoła jest zobowiązana
sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym –
Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa
Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15
wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl.
By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie
założenie profilu Szkoły.
7. Aby sprawdzić osobę w Rejestrze dyrektor Szkoły potrzebuje następujących danych
kandydata/kandydatki:
a) imię i nazwisko,
b) data urodzenia,
c) PESEL,
d) nazwisko rodowe,
e) imię ojca,
f) imię matki.
8. Wydruk z Rejestru przechowuje się w aktach osobowych pracownika lub analogicznej
dokumentacji dotyczącej wolontariusza lub osoby zatrudnionej w oparciu o umowę
cywilnoprawną.
9. Dyrektor Szkoły przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki uzyskuje od kandydata/kandydatki
informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w
rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o
przeciwdziałaniu narkomanii, lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione
określone w przepisach prawa obcego.
10. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinna przedłożyć również
informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności
zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru
karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla ww. celów.
11. Od kandydata/kandydatki – osoby posiadającej obywatelstwo inne niż polskie – dyrektor Szkoły
pobiera również oświadczenie o państwie lub państwach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat,
innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem
odpowiedzialności karnej.
12. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności, nie przewiduje
wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka
zobowiązani są złożyć pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z
oświadczeniem, że nie byli prawomocnie skazani w tym państwie za czyny zabronione
odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a
i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, oraz nie wydano
wobec nich innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścili się takich czynów
zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego
organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk,
wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych z wychowaniem,
edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem
duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich lub z
opieką nad nimi.
13. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o
następującej treści: „Jestem świadomy/-a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego
oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za
złożenie fałszywego oświadczenia”.
14. Dyrektor Szkoły jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej na stanowisku
nauczyciela zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Uwaga! Zaświadczenia z KRK
można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że
pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności.
Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. pracowników samorządowych oraz nauczycieli, w
tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych.
15. W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego
dyrektor Szkoły uzyskuje od kandydata/kandydatki oświadczenie o niekaralności oraz o toczących
się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych.

Przykładowy wzór oświadczenia.
Lnisno, ………………………
(miejscowość i data)
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania
podstawowych zasad ochrony nieletnich przed krzywdzeniem
Ja, ……………………………………………………, posiadający/-a numer PESEL
…………………………………………, oświadczam, że nie byłem/-am skazany/-a za przestępstwo
przeciwko wolności seksualnej i obyczajności lub przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę
małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym
zakresie.
Ponadto oświadczam, że zapoznałem/-am się z zasadami ochrony uczniów obowiązującymi w Szkole
Podstawowej w Lniśnie i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
……………………………………………………
(podpis)

Załącznik nr 2
Ustalone w Szkole Podstawowej w Lniśnie zasady bezpiecznych relacji personel – nieletni oraz
nieletni – nieletni
Zasady bezpiecznych relacji personelu z nieletnimi w Szkole obowiązują wszystkich pracowników,
stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad pracownicy potwierdzają podpisaniem
oświadczenia.
I. Relacje personelu Szkoły
Każdy pracownik Szkoły jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami w
Szkole i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec nieletniego są
adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych uczniów. Każdy
pracownik zobowiązany jest działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować
ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.
II. Komunikacja z dziećmi i młodzieżą (nieletnimi)
1. W komunikacji z nieletnimi w Szkole pracownik zobowiązany jest:
a) zachować cierpliwość i szacunek,
b) słuchać uważnie ucznia i udzielać mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku i danej
sytuacji,
c) informować małoletniego o podejmowanych decyzjach jego dotyczących, biorąc pod uwagę
jego oczekiwania,
d) szanować prawo małoletniego do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady
poufności, aby chronić ucznia, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe; jeśli pojawi
się konieczność porozmawiania z uczniem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do
pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego
pracownika o obecność podczas takiej rozmowy,
e) zapewniać uczniów, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego
zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć nauczycielowi/pracownikowi Szkoły lub
wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęto w Szkole) i mogą
oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
2. Pracownikowi zabrania się:
a) zawstydzania, upokarzania, lekceważenia i obrażania małoletniego oraz podnoszenia głosu na
ucznia w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa ucznia lub innych uczniów,
b) ujawniania informacji wrażliwych dotyczących ucznia wobec osób nieuprawnionych, w tym
wobec innych uczniów; obejmuje to wizerunek ucznia, informacje o jego/jej sytuacji
rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej,
c) zachowywania się w obecności uczniów w sposób niestosowny; obejmuje to używanie
wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w
wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec
ucznia relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
III. Działania realizowane z nieletnim
1. Pracownik zobowiązany jest:
a) doceniać i szanować wkład nieletniego w podejmowane działania, aktywnie go angażować i
traktować równo bez względu na jego płeć, orientację seksualną,
sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd,
b) unikać faworyzowania uczniów.
2. Pracownikowi zabrania się:
a) nawiązywania z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, składania mu
propozycji o nieodpowiednim charakterze; obejmuje to także seksualne komentarze, żarty,
gesty oraz udostępnianie nieletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich
formę,
b) utrwalania wizerunku nieletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb
prywatnych; dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków uczniów,
jeśli dyrekcja Szkoły nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie
uzyskała zgód rodziców/opiekunów oraz samych małoletnich,
c) proponowania nieletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak
również używania ich w obecności małoletnich,
d) przyjmowania pieniędzy, prezentów od nieletnich, od rodziców/opiekunów uczniów,
e) wchodzenia w relacje jakiejkolwiek zależności wobec nieletniego lub jego
rodziców/opiekunów, zachowywania się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej
zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści
majątkowych i innych; nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w
roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
3. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie uczniem przez pracownika lub
pracownikiem przez ucznia, muszą być raportowane dyrektorowi Szkoły. Jeśli pracownik jest ich
świadkiem, zobowiązany jest reagować stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób
zainteresowanych.
IV. Kontakt fizyczny z nieletnim
1. Jakiekolwiek przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne. Istnieją jednak
sytuacje, w których fizyczny kontakt z nieletnim może być stosowny i spełnia zasady
bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby ucznia w danym momencie, uwzględnia
jego wiek, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć
uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie
odpowiednie wobec jednego małoletniego może być nieodpowiednie wobec innego.
2. Pracownik zobowiązany jest:
a) kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując
reakcję ucznia, pytając go o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując
świadomość, że nawet przy jego dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie
zinterpretowany przez małoletniego lub osoby trzecie,
b) być zawsze przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań,
c) zachować szczególną ostrożność wobec ucznia, który doświadczył nadużycia i krzywdzenia,
w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania; takie doświadczenia mogą czasem sprawić,
że będzie on dążył do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów
z dorosłymi; w takich sytuacjach pracownik powinien reagować z wyczuciem, jednak
stanowczo, i pomóc uczniowi zrozumieć znaczenie osobistych granic.
3. Pracownikowi zabrania się:
a) bicia, szturchania, popychania oraz naruszania integralności fizycznej małoletniego w
jakikolwiek inny sposób,
b) dotykania ucznia w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny,
c) angażowania się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z uczniem czy brutalne
zabawy fizyczne.
4. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec ucznia pracownik
zobowiązany jest unikać innego niż niezbędny kontakt fizyczny z nim. W każdej czynności
pielęgnacyjnej i higienicznej, związanej z pomaganiem uczniowi w ubieraniu się i rozbieraniu,
jedzeniu, myciu, przewijaniu czy korzystaniu z toalety, pracownikowi powinna asystować druga
osoba zatrudniona w Szkole. Jeśli pielęgnacja i opieka higieniczna nad uczniami należą do
obowiązków pracownika – zostanie on przeszkolony w tym kierunku.
5. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z uczniem
w jednym łóżku lub w jednym pokoju.
6. Kontakt fizyczny z nieletnim musi być jawny, nieukrywany, nie może wiązać się z jakąkolwiek
gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli pracownik będzie świadkiem jakiegokolwiek z
wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub uczniów, zobowiązany
jest zawsze poinformować o tym osobę odpowiedzialną (np. nauczyciela, dyrektora) i/lub
postępować zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
V. Kontakty z małoletnim poza godzinami pracy
1. Obowiązuje zasada, że kontakt z uczniami uczęszczającymi do Szkoły powinien odbywać się
wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
2. Pracownikowi zabrania się zapraszania małoletnich do swojego miejsca zamieszkania, spotykania
się z nimi poza godzinami pracy; obejmuje to także kontakty z uczniami poprzez prywatne kanały
komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
3. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z uczniami i ich rodzicami lub
opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
4. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z uczniami poza godzinami pracy, pracownik zobowiązany
jest poinformować o tym dyrektora Szkoły, a rodzice/opiekunowie uczniów muszą wyrazić zgodę
na taki kontakt.
5. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli uczniowie i rodzice/opiekunowie
uczniów są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich
informacji dotyczących innych uczniów, ich rodziców oraz opiekunów.
VI. Bezpieczeństwo online
1. Pracownik powinien być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania
swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, a także własnych działań w
internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na
których można spotkać uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach
społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta. Jeśli profil pracownika jest
publicznie dostępny, to również uczniowie i ich rodzice/opiekunowie mają wgląd w cyfrową
aktywność pracownika.
2. Pracownik zobowiązany jest wyłączać lub wyciszać osobiste urządzenia elektroniczne w trakcie
lekcji oraz wyłączyć na terenie Szkoły funkcjonalność Bluetooth.
3. Pracownikowi zabrania się nawiązywania kontaktów z uczniami i uczennicami poprzez
przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.

Załącznik nr 3
Wzór – karta interwencji
Imię i nazwisko
ucznia
Przyczyna
interwencji (forma
krzywdzenia)
Osoba
zawiadamiająca o
podejrzeniu
krzywdzenia
Opis działań
podjętych przez
pedagoga/psychologa
Data: Działanie:
Spotkania z
opiekunami ucznia
Data: Opis spotkania:
Forma podjętej
interwencji (zakreślić
właściwe)
zawiadomienie o
podejrzeniu
popełnienia
przestępstwa
wniosek o
wgląd w
sytuację
ucznia/rodziny
inny rodzaj interwencji (jaki?):
……………………………
…………………………………………
Dane dotyczące
interwencji (nazwa
organu, do którego
zgłoszono
interwencję) i data
interwencji
Wyniki interwencji –
działania organów
wymiaru
sprawiedliwości
(jeśli placówka
uzyskała informacje
o wynikach działania
placówki lub
działania rodziców)
Data: Działanie:

Załącznik nr 4
Zasady ochrony wizerunku małoletniego i danych osobowych małoletniego
1. Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. We wszystkich działaniach Szkoły
kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i
publikowania wizerunków uczniów.
2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów uczniów,
dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo uczniów.
Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój uczniów – chłopców i dziewczęta,
małoletnich w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujących
różne grupy etniczne.
3. Rodzice/opiekunowie uczniów decydują, czy wizerunek ich dziecka zostanie zarejestrowany i w
jaki sposób zostanie przez nas użyty.
4. Zgoda rodziców/opiekunów na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca,
jeśli uczniowie i rodzice/opiekunowie zostali poinformowani o sposobie wykorzystania
zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
5. Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków małoletnich poprzez:
a) prośbę o pisemną zgodę rodziców/opiekunów przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania,
pozyskanie również zgody samych uczniów/małoletnich,
b) udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak
będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją
zdjęć/nagrań online,
c) unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi ucznia z imienia i
nazwiska; jeśli konieczne jest podpisanie ucznia, używamy tylko imienia,
d) rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o uczniu, dotyczących m.in.
stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem ucznia (np.
w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez Szkołę).
6. Zmniejszamy ryzyko kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań małoletnich
poprzez przyjęcie następujących zasad:
a) wszyscy uczniowie znajdujący się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrani, a sytuacja
zdjęcia/nagrania nie jest dla ucznia poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w
negatywnym kontekście,
b) zdjęcia/nagrania uczniów koncentrują się na czynnościach wykonywanych przez uczniów i w
miarę możliwości przedstawiają grupę, a nie pojedyncze osoby,
c) rezygnujemy z publikacji zdjęć uczniów, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli oni lub
ich rodzice/opiekunowie nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu ze Szkoły,
d) wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków
uczniów są rejestrowane i zgłaszane dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały
dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich.
7. W sytuacjach, w których Szkoła rejestruje wizerunki małoletnich do własnego użytku,
deklarujemy, że:
a) uczniowie i rodzice/opiekunowie zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie
będzie rejestrowane,
b) zgoda rodziców/opiekunów na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez nas na piśmie
oraz uzyskamy przynajmniej ustną zgodę ucznia,
c) jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub
kamerzyście), zadbamy o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży poprzez:
 zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych
wytycznych,
 zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie
trwania wydarzenia,
 niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z
uczniami bez nadzoru pracownika naszej Szkoły,
 poinformowanie rodziców/opiekunów oraz uczniów, że osoba/firma rejestrująca
wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia, i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie
udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
8. Jeśli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz,
impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów ucznia nie jest wymagana.
9. W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie szkolnych wydarzeń i uroczystości
itd. rejestrują wizerunki swoich dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z
tych wydarzeń o tym, że:
a) wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki uczniów i
osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku małoletnich – przez
ich rodziców/opiekunów,
b) zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki uczniów nie powinny być udostępniane w mediach
społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie tych
uczniów wyrażą na to zgodę,
c) przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby
upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku małoletniego.
10. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane
przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i
uzyskać zgodę dyrekcji Szkoły.
11. W powyższej sytuacji upewnimy się, że rodzice/opiekunowie udzielili pisemnej zgody na
rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy następujących informacji lub dokumentów:
a) imienia, nazwiska i adresu osoby lub redakcji występującej o zgodę,
b) uzasadnienia potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim
kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
c) podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
12. Personelowi Szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym
utrwalania wizerunku ucznia na terenie instytucji bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna ucznia
oraz bez zgody dyrekcji.
13. Personel Szkoły nie kontaktuje przedstawicieli mediów z małoletnimi, nie przekazuje mediom
kontaktu do rodziców/opiekunów uczniów i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami
mediów o sprawie ucznia lub jego rodzica/opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy
pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
14. W celu realizacji materiału medialnego dyrekcja Szkoły może podjąć decyzję o udostępnieniu
wybranych pomieszczeń instytucji dla potrzeb nagrania. Podejmując taką decyzję, poleca
przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na
terenie instytucji uczniów.
15. Jeśli uczniowie, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku
ucznia, będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami i
uczniami, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować ucznia, aby
nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych.
16. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla ucznia, którego wizerunek nie
powinien być rejestrowany.
16
17. Przechowujemy materiały zawierające wizerunek małoletnich w sposób zgodny z prawem i
bezpieczny dla nich:
a) nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz
szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze
chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez Szkołę,
b) nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji i/lub
okres ustalony przez Szkołę w polityce ochrony danych osobowych,
c) nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki uczniów na
nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z
pamięcią przenośną (np. pendrive),
d) nie wyrażamy zgody na używanie przez pracowników osobistych urządzeń rejestrujących (tj.
telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania wizerunków
uczniów,
e) jedynym sprzętem, którego używamy jako instytucja, są urządzenia rejestrujące należące do
Szkoły.

Załącznik nr 5
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych w Szkole Podstawowej w
Lniśnie
1. Infrastruktura sieciowa Szkoły umożliwia dostęp do internetu, zarówno personelowi, jak i
uczniom, w czasie zajęć i poza nimi.
2. Sieć jest monitorowana, tak aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych
nadużyć.
3. Rozwiązania organizacyjne na poziomie Szkoły bazują na aktualnych standardach
bezpieczeństwa.
4. Osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo w sieci w Szkole jest Katarzyna Białkowska-Kranik.
5. Do obowiązków tej osoby należy:
a) zabezpieczenie sieci internetowej Szkoły przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i
aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania,
b) aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb, przynajmniej raz w miesiącu,
c) przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem
podłączonych do internetu nie znajdują się niebezpieczne treści; w przypadku znalezienia
niebezpiecznych treści wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał z komputera w
czasie ich wprowadzenia; informację o małoletnim, który korzystał z komputera w czasie
wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje dyrektorowi
Szkoły, który aranżuje dla ucznia rozmowę z psychologiem lub pedagogiem na temat
bezpieczeństwa w internecie; jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog
uzyska informacje, że uczeń jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w procedurze
interwencji.
6. W Szkole funkcjonuje regulamin korzystania z internetu przez uczniów oraz procedura
określająca działania, które należy podjąć w sytuacji znalezienia niebezpiecznych treści na
komputerze.
7. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika ma on obowiązek informowania
uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu. Pracownik Szkoły czuwa także nad
bezpieczeństwem korzystania z internetu przez uczniów podczas zajęć.
8. W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za internet przeprowadza z uczniami cykliczne
warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.
9. Szkoła zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania
z internetu, przy komputerach, z których możliwy jest swobodny dostęp do sieci.

Załącznik nr 6
Wzór – ankieta monitorująca poziom realizacji Standardów Ochrony Małoletnich przed
krzywdzeniem
Czy znasz standardy ochrony małoletnich przed
krzywdzeniem obowiązujące w szkole, w której
pracujesz?
Czy znasz treść dokumentu „Standardy Ochrony
Małoletnich przed krzywdzeniem” obowiązujące
w Szkole?
Czy potrafisz rozpoznawać symptomy
krzywdzenia uczniów?
Czy wiesz, jak reagować na symptomy
krzywdzenia małoletnich?
Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie
zasad zawartych w Standardach Ochrony
Małoletnich przed krzywdzeniem przez innego
pracownika?
Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone?
Czy podjąłeś/-aś jakieś działania? Jeśli tak, to
jakie?
Jeśli nie – dlaczego?
Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie
dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich
przed krzywdzeniem obowiązujących w Szkole?
(odpowiedź opisowa)

Załącznik nr 7
Obszary ryzyka
Obszary ryzyka Czynniki ryzyka Znaczenie
ryzyka
Jak zredukować
ryzyko
Działania do
wdrożenia
Personel 1.
2.
Partnerzy 1.
2.
Współpracownicy 1.
2.
Usługi 1.
2.
Zewnętrzna
komunikacja
1.
2.
20
Załącznik nr 8
Zasady interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez osoby trzecie (np.
wolontariuszy, pracowników Szkoły oraz inne osoby, które mają kontakt z małoletnimi)
Gdy podejrzewasz, że małoletni:
doświadcza przemocy z uszczerbkiem na
zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i
zagrożone jest jego życie (Uwaga! Przemoc
z uszczerbkiem na zdrowiu oznacza
spowodowanie choroby lub uszkodzenia
ciała, np. złamanie, zasinienie, wybicie
zęba, zranienie, a także m.in. pozbawienie
wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego
ciężkiego kalectwa, trwałej choroby
psychicznej, zniekształcenia ciała itp.):
 zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i
odseparuj go od osoby podejrzanej o
krzywdzenie,
 zawiadom policję pod nr 112 lub 997
(Uwaga! W rozmowie z konsultantem
podaj swoje dane osobowe, dane
ucznia, dane osoby podejrzewanej o
krzywdzenie oraz wszelkie znane Ci
fakty w sprawie.).
jest pokrzywdzony innymi typami
przestępstw:
 zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i
odseparuj go od osoby podejrzanej o
krzywdzenie,
 poinformuj na piśmie policję lub
prokuraturę, składając zawiadomienie o
możliwości popełnienia przestępstwa
(Uwaga! Zawiadomienie możesz
zaadresować do najbliższej dla Ciebie
jednostki. W zawiadomieniu podaj
swoje dane osobowe, dane ucznia i
dane osoby podejrzewanej o
krzywdzenie oraz wszelkie znane Ci
fakty w sprawie – opisz, co dokładnie
się zdarzyło i kto może mieć o tym
wiedzę. Zawiadomienie możesz też
złożyć anonimowo, ale podanie przez
Ciebie danych umożliwi organowi
szybsze uzyskanie potrzebnych
informacji.).
doświadcza jednorazowo innej przemocy
fizycznej (np. klapsy, popychanie,
szturchanie) lub przemocy psychicznej (np.
poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie):
 zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i
odseparuj go od osoby podejrzanej o
krzywdzenie,
 zakończ współpracę / rozwiąż umowę z
osobą krzywdzącą ucznia.
doświadcza innych niepokojących
zachowań (tj. krzyk, niestosowne
komentarze):
 zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i
odseparuj go od osoby podejrzanej o
krzywdzenie,
 przeprowadź rozmowę dyscyplinującą,
a w przypadku braku poprawy zakończ
współpracę.

Załącznik nr 9
Zasady interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez osobę nieletnią, czyli
taką, która nie ukończyła 18. roku życia (przemoc rówieśnicza)
Gdy podejrzewasz, że małoletni:
doświadcza ze strony innego małoletniego
przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu
(Uwaga! Oznacza to spowodowanie
choroby lub uszkodzenia ciała, np.
złamanie, zasinienie, wybicie zęba,
zranienie, a także m.in. pozbawienie
wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego
ciężkiego kalectwa, trwałej choroby
psychicznej, zniekształcenia ciała itp.),
wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone
jest jego życie:
 zadbaj o bezpieczeństwo małoletniego i
odseparuj go od osoby podejrzanej o
krzywdzenie,
 przeprowadź rozmowę z
rodzicami/opiekunami uczniów
uwikłanych w przemoc,
 równolegle powiadom najbliższy sąd
rodzinny lub policję, wysyłając
zawiadomienie o możliwości
popełnienia przestępstwa (Uwaga!
Zawiadomienie można zaadresować do
najbliższej jednostki. W zawiadomieniu
podaj swoje dane osobowe, dane ucznia
i dane osoby podejrzewanej o
krzywdzenie oraz wszelkie znane Ci
fakty w sprawie – opisz, co dokładnie
się zdarzyło i kto może mieć o tym
wiedzę. Zawiadomienie możesz też
złożyć anonimowo, ale podanie przez
Ciebie danych umożliwi organowi
szybsze uzyskanie potrzebnych
informacji.).
doświadcza ze strony innego małoletniego
jednorazowo innej przemocy fizycznej (np.
popychanie, szturchanie), przemocy
psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacji,
ośmieszanie) lub innych niepokojących
zachowań (tj. krzyk, niestosowne
komentarze):
 zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i
odseparuj go od osoby podejrzanej o
krzywdzenie,
 przeprowadź rozmowę osobno z
rodzicami ucznia krzywdzącego i
krzywdzonego oraz opracuj działania
naprawcze,
 w przypadku powtarzającej się
przemocy powiadom lokalny sąd
rodzinny, wysyłając wniosek o wgląd w
sytuację rodziny (Uwaga! Wniosek
należy złożyć na piśmie do sądu
rodzinnego właściwego ze względu na
miejsce zamieszkania ucznia. We
wniosku podaj wszystkie znane Ci dane
ucznia, tj. imię i nazwisko, adres
zamieszkania, imiona i nazwiska
rodziców, oraz wszystkie okoliczności,
które mogą być istotne dla
rozstrzygnięcia sprawy – opisz, co
niepokojącego dzieje się w rodzinie, co
zaobserwowałeś/-aś).

Załącznik nr 10
Zasady interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez rodzica lub opiekuna
Gdy podejrzewasz, że małoletni:
doświadcza przemocy z uszczerbkiem na
zdrowiu (Uwaga! Oznacza to
spowodowanie choroby lub uszkodzenia
ciała, np. złamanie, zasinienie, wybicie
zęba, zranienie, a także m.in. pozbawienie
wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego
ciężkiego kalectwa, trwałej choroby
psychicznej, zniekształcenia ciała itp.),
wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone
jest jego życie:
 zadbaj o bezpieczeństwo ucznia i
odseparuj go od rodzica/opiekuna
podejrzanego o krzywdzenie,
 zawiadom policję pod nr 112 lub 997
(Uwaga! W rozmowie z konsultantem
podaj swoje dane osobowe, dane
ucznia, dane osoby podejrzewanej o
krzywdzenie oraz wszelkie znane Ci
fakty w sprawie.).
jest pokrzywdzony innymi typami
przestępstw:
 poinformuj na piśmie policję lub
prokuraturę, wysyłając zawiadomienie
o możliwości popełnienia przestępstwa
(Uwaga! Zawiadomienie możesz
zaadresować do najbliższej jednostki.
W zawiadomieniu podaj swoje dane
osobowe, dane ucznia i dane osoby
podejrzewanej o krzywdzenie oraz
wszelkie znane Ci fakty w sprawie –
opisz, co dokładnie się zdarzyło i kto
może mieć o tym wiedzę.
Zawiadomienie można też złożyć
anonimowo, ale podanie przez Ciebie
danych umożliwi organowi szybsze
uzyskanie potrzebnych informacji.).
doświadcza zaniedbania lub rodzic/opiekun
ucznia jest niewydolny wychowawczo (np.
małoletni chodzi w nieadekwatnych do
pogody ubraniach, opuszcza miejsce
zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej):
 zadbaj o bezpieczeństwo ucznia,
 porozmawiaj z rodzicem/opiekunem,
 powiadom o możliwości wsparcia
psychologicznego i/lub materialnego,
 w przypadku braku współpracy
rodzica/opiekuna powiadom właściwy
ośrodek pomocy społecznej.
doświadcza jednorazowo innej przemocy
fizycznej (np. klapsy, popychanie,
szturchanie), przemocy psychicznej (np.
poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub
innych niepokojących zachowań (tj. krzyk,
niestosowne komentarze):
 zadbaj o bezpieczeństwo ucznia,
 przeprowadź rozmowę z
rodzicem/opiekunem podejrzanym o
krzywdzenie,
 powiadom o możliwości wsparcia
psychologicznego,
 w przypadku braku współpracy
rodzica/opiekuna lub powtarzającej się
przemocy powiadom właściwy ośrodek
pomocy społecznej (Uwaga! Ośrodek
należy powiadomić na piśmie lub
mailowo. Pamiętać należy o podaniu
wszystkich znanych danych ucznia, tj.
23
imienia i nazwiska, adresu
zamieszkania, imion i nazwisk
rodziców. Opisz wszystkie niepokojące
okoliczności występujące w rodzinie i
wszystkie znane Ci fakty.),
 równoległe złóż do sądu rodzinnego
wniosek o wgląd w sytuację rodziny
(Uwaga! Wniosek składa się na piśmie
do sądu rodzinnego właściwego ze
względu na miejsce zamieszkania
ucznia. We wniosku podaje się
wszystkie znane dane ucznia, tj. imię i
nazwisko, adres zamieszkania, imiona i
nazwiska rodziców, oraz wszystkie
okoliczności, które mogą być istotne
dla rozstrzygnięcia sprawy – opis, co
niepokojącego dzieje się w rodzinie, co
zaobserwowano.).
Materiał opracowany został na podstawie zapisów ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy –
Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606), która
wprowadza termin „standardy ochrony małoletnich”, oraz podręcznika Standardy ochrony dzieci w
żłobkach i placówkach oświatowych pod redakcją Agaty Sotomskiej z Fundacji „Dajemy Dzieciom
Siłę”.